Obywatel poskarżył się RPO w związku z tzw. ulgą termomodernizacyjną. Korzystając z programu „Czyste Powietrze", zamontował on pompę ciepła. Po złożeniu dokumentów warunkujących otrzymanie dotacji, złożył wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, który został zaakceptowany. Inwestycję wykonał na własny koszt. Czas mijał, a dotacja nie była wypłacana
W związku z tym, że do momentu złożenia zeznania podatkowego PIT-37 skarżący nie otrzymał dotacji, w deklaracji podatkowej wykazał do odliczenia całą kwotę z faktury jako ulgę termomodernizacyjną. Po tym otrzymał on zwrot nadpłaconego podatku. Po 1,5 miesiąca od rozliczenia podatku, skarżący otrzymał dotację. Złożył zatem korektę zeznania, wykazując do odliczenia różnicę z faktury pomniejszoną o kwotę dotacji.
Powstałą zaległość podatkową zwrócił do Urzędu Skarbowego. Fiskus przesłał mu upomnienie, które opiewało na wskazaną kwotę wraz z odsetkami - liczonymi od dnia złożenia zeznania podatkowego, gdy nie dostał jeszcze dotacji - a nie od daty korekty, oraz koszty upomnienia.
Skarżący jest rozżalony tym, że ma zapłacić odsetki liczone od złożenia deklaracji podatkowej, mimo, że wtedy nie dostał dotacji, czyli jest karany za opóźnienie państwa. Wskazuje, że mimo działania zgodnego z prawem, został ukarany przez US odsetkami i kosztami upomnienia za to, że organy państwa nie zrealizowały terminowo wypłat z programu „Czyste Powietrze".
Obywatel zwrócił też uwagę na kwestię nierówności wobec prawa. Podatnik składa deklarację podatkową, a wykazany podatek ma klauzulę natychmiastowej wykonalności, naliczane są również odsetki od ewentualnych korekt i kar.
Tymczasem urzędy skarbowe mogą dokonywać zwrotu nadpłaty podatku do 3 miesięcy od daty złożenia deklaracji podatkowej bez żadnych odsetek.
Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski prosi dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych MF Jarosława Szatańskiego o stanowisko, w tym o poinformowanie, czy postępowanie organu podatkowego było prawidłowe.
RPO