Komisja Nadzoru Finansowego („Komisja”) 13 września roku wydała decyzję nakładającą na White Berg Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA z siedzibą w Warszawie („Towarzystwo”)
karę pieniężną w wysokości 500.000 zł za:
I. niedostarczenie Komisji w terminie sprawozdań finansowych za 2021 roku przez:
1) Centauris 2 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
2) Debito Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
3) easyDebt Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
4) EGB Wierzytelności 2 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
5) GetPro Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
6) Mezzanine Restrukturyzacji Przedsiębiorstw Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych w likwidacji,
7) PRIME Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności,
8) Sovereign 1 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty w likwidacji,
9) Sovereign 3 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty w likwidacji,
10) Universe 2 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
11) Universe 3 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
12) Universe Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
13) CAMPANULA CAPITAL Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
14) Liquity Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności,
15) Pro Vento Capital Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
16) Media Venture Capital Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
17) Nemesia Capital Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
co stanowiło naruszenie art. 225 ust. 1 ustawy o funduszach w zw. z § 15 ust. 1 pkt 3 oraz w zw. z § 20 ust. 8 Rozporządzenia w sprawie okresowych sprawozdań.
II. niedostarczenie Komisji w terminie sprawozdań półrocznych za I półrocze 2022 roku przez:
1) CC92 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
2) Centauris 2 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
3) Debito Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
4) easyDebt Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
5) Fortunato Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności,
6) EGB Wierzytelności 2 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
7) GetPro Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
8) Mezzanine Restrukturyzacji Przedsiębiorstw Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych w likwidacji,
9) PRIME Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności,
10) Sovereign 1 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty w likwidacji,
11) Sovereign 3 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty w likwidacji,
12) Universe 2 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
13) Universe 3 Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
14) Universe Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Niestandaryzowany Fundusz Wierzytelności w likwidacji,
15) Media Venture Capital Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
16) Nemesia Capital Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
17) CAMPANULA CAPITAL Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
co stanowiło naruszenie art. 225 ust. 1 ustawy o funduszach w zw. z § 15 ust. 1 pkt 2 oraz w zw. z § 20 ust. 7 rozporządzenia w sprawie okresowych sprawozdań.
Towarzystwo, jako podmiot profesjonalny, ma obowiązek zagwarantować taką organizację i przepływ informacji, żeby zapewnić wykonywanie obowiązków przez zarządzany fundusz, w tym terminowe przekazywanie informacji do Komisji.
Komisja wydała decyzję w wyniku zawartego z Towarzystwem układu w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji.
W ramach układu Towarzystwo zobowiązało się do usunięcia w określonym terminie skutków naruszeń, dających się usunąć, co stanowi realizację przesłanki wskazanej w art. 18k ust. 5 pkt 1) ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Za sprawą układu Komisja obniżyła karę o 50%.
Układ jest nową instytucją, która weszła w życie 29 września 2023 roku. Pozwala ona na uzyskanie przez stronę postępowania znaczącego obniżenia kary pieniężnej, o co najmniej 20% (bądź 30%, jeśli sprawca samodzielnie ujawni Komisji naruszenie), do maksymalnej wysokości 90%, a w wyjątkowych okolicznościach – do całkowitego odstąpienia od nałożenia kary.
Aby zawrzeć układ, strona, w toku postępowania w sprawie nałożenia kary, może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o zawarcie układu. Z inicjatywą zawarcia układu może wyjść również Komisja. Komisja może wydać postanowienie o możliwości zawarcia układu w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji, jeżeli uzna, że przyczyni się to do przyspieszenia postępowania lub w inny sposób przyczyni się do pełniejszej realizacji celów, o których mowa w art. 2 ustawy o nadzorze5. Przed wydaniem postanowienia przedstawiającego projekt układu, Komisja weryfikuje to, czy strona postępowania spełnia przesłanki konieczne do zawarcia z nią układu, określone w art. 18k ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o nadzorze.
Decyzja zawierająca ustalenia układu określone w postanowieniu jest ostateczna i prawomocna.
Oznacza to, że Towarzystwu nie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy ani skarga na tę decyzję do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
KNF