Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji
Firmy, które świadczą usługi w sektorze prywatnym i weryfikują tożsamość swoich klientów, np. banki, będą musiały sprawdzać autentyczność dowodu osobistego, co wyeliminuje oszustwa i wyłudzenia. Nie trzeba już także będzie zgłaszać bankom aktualizacji swoich danych, zawartych w dowodach osobistych.
Ponadto, nowe przepisy przyspieszą udostępnianie danych z rejestrów państwowych oraz przewidują powstanie rejestru obywateli polskich przebywających za granicą.
Najważniejsze rozwiązania
Przyjęte przepisy przewidują zwiększenie bezpieczeństwa obrotu prawnego i podniesienie skuteczności weryfikacji tożsamości.
Firmy, które świadczą usługi w sektorze prywatnym i weryfikują tożsamość swoich klientów, np. banki, będą mogły uzyskiwać wizerunek danego klienta z Rejestru Dowodów Osobistych.
Chodzi o umożliwienie weryfikacji zgodności fotografii, zawartej w dowodzie osobistym okazywanym przez klienta, z aktualną fotografią przechowywaną w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Wprowadzona zostaje także możliwość automatycznej aktualizacji baz danych banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK), o dane dotyczące nowo wydanych dowodów osobistych ich klientów.
Dzięki rozwiązaniu, obywatele nie będą już musieli zgłaszać bankom oraz SKOK aktualizacji swoich danych, zawartych w dowodach osobistych.
Obecnie udostępnianie danych z rejestrów i ewidencji, które prowadzone są przez ministra cyfryzacji, wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Po zmianie, decyzja taka będzie wydawana jedynie w przypadku odmowy udostępniania danych albo cofnięcia zgody na udostępnianie danych. Dzięki rozwiązaniu, uproszczone i przyspieszone zostanie udostępnianie danych z rejestrów państwowych.
Chodzi o dane z centralnej ewidencji pojazdów, centralnej ewidencji kierowców, Rejestru Dowodów Osobistych, rejestru zastrzeżeń numerów PESEL, rejestru PESEL, rejestru stanu cywilnego, Rejestru Dokumentów Paszportowych oraz rejestru danych kontaktowych.
Po zmianie, czas uzyskiwania dostępu do danych skróci się z 4-6 miesięcy do ok. 30 dni.
Ponadto, projekt przewiduje powstanie rejestru obywateli polskich przebywających za granicą. Rejestr prowadzony będzie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Rozwiązanie będzie wspierać działania konsulów, podejmowane w przypadku wystąpienia zdarzeń, mogących powodować zagrożenie dla życia lub bezpieczeństwa polskich obywateli.
Dzięki powstaniu rejestru oraz powiązanej z nim usługi elektronicznej rejestracji podróży zagranicznej, będzie możliwe jej udostępnienie w aplikacji mObywatel.
Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów