1 lipca br. Krajowa Rada Komornicza we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości i Pocztą Polską rozpoczęła wdrażanie usługi e-doręczeń w kancelariach komorniczych
Pełne wdrożenie e-doręczeń nastąpi 1 stycznia 2025 r. Do 31 rudnia tgo roku obowiązuje okres przejściowy na funkcjonowanie nowej usługi.
Usługa e-doręczeń polega na przesyłaniu pism pocztą elektroniczną przez komornika do strony postępowania egzekucyjnego. Jest to elektroniczny odpowiednik tradycyjnego listu poleconego wysyłanego za potwierdzeniem odbioru.
Zamiast tradycyjnej, papierowej przesyłki, do adresata trafi elektroniczna wersja wiadomości, która zostanie przekazana również do Poczty Polskiej.
Warunkiem otrzymania przesyłki przez odbiorcę jest założenie i aktywowanie skrzynki do e-doręczeń w systemie mObywatel.
Po uruchomieniu skrzynki, adresat otrzyma wiadomość automatycznie. Jeżeli nie założy skrzynki, wtedy Poczta Polska skorzysta z przesyłki hybrydowej, czyli wydrukuje korespondencję i dostarczy ją klasycznym listem poleconym.
Strony postępowania egzekucyjnego w korespondencji z komornikami będą posługiwać się jeszcze tradycyjną pocztą. Jednak Krajowa Rada Komornicza prowadzi działania na rzecz wprowadzenia całkowicie cyfrowej komunikacji pomiędzy kancelariami a stronami postępowań.
System do przesyłania e-doręczeń stworzyło i wprowadziło Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości, które przygotowało odpowiednie przepisy prawne.
Ministerstwo Sprawiedliwości i Krajowa Rada Komornicza wspólnie pracują nad pełną elektronizacją postępowania egzekucyjnego, co umożliwi rozpoczęcie prac nad uproszczoną egzekucją komorniczą prowadzoną na podstawie faktur.
LS
Ministerstwo Sprawiedliwości
foto: Pixabay
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...