Przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego (o zatwierdzenie układu lub sanacyjnego), czytelnik odwiedził kilka kancelarii restrukturyzacyjnych, by zapytać, jak w praktyce wygląda takie postępowanie
Przekaz był podobny: postępowania z ramienia sądów prowadzą młodzi sędziowie, którzy nie mają pojęcia o prowadzeniu firm oraz niezbędnej wiedzy z zakresu działalności gospodarczej. – Sprawy takie powinni prowadzić doświadczeni sędziowie, a tak nie jest. To będą zmarnowane pieniądze i czas – słyszał najczęściej.
Czytelnik nie posłuchał tych rad i złożył wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego. Sąd w kwietniu tego roku wszczął postępowanie restrukturyzacyjne.
W kilku artykułach prześledzimy, co działo się w sprawie, podamy postanowienia wydane przez Edytę Waraczewską, która jest sędzią Sądu Rejonowego dla Łodzi-Śródmieścia. Przytoczymy twierdzenia z tych postanowień i skonfrontujemy z faktami.
Sędzią komisarzem w opisywanej sprawie został asesor sądowy Błażej Jaracz, urodzony w 1993r. w Radziejowie. Jaką funkcję w postępowaniu restrukturyzacyjnym pełni sędzia Waraczewska – z akt sprawy nie sposób ustalić. A skąd druga część tytułu 'Muppet Show, a nie postępowanie restrukturyzacyjne”? To komentarz jednego z prawników, który po zapoznaniu się z aktami sprawy, tak właśnie skwitował to, co przeczytał.
„Bieżące sprawozdania”
Z postanowienia sądu: W toku postępowania trwającego ponad 5 miesiące dłużnik nie przekazał zarządcy bieżących sprawozdań. (pisownia oryg.)
Fakty:
1.
W KRZ (w aktach sprawy) jest zamieszczonych przez czytelnika kilkanaście informacji, a dotyczących bieżących informacji o stanie firmy na potrzeby sprawozdań. Dołączone są: faktury wraz z dowodami zapłaty, pliki księgowe JPK, wyciągi z kont bankowych i pozostałe, szczegółowe informacje finansowe.
2.
W KRZ jest zamieszczone pismo czytelnika z 4 października, w którym dokładnie wyjaśnia, jakie dokumenty do sprawozdań otrzymał zarządca.
3.
W aktach sprawy w KRZ jest wykaz maili, jakie zarządca otrzymał od czytelnika. Tytuły maili nie pozostawiają wątpliwości, iż zarządca tą drogą otrzymał także bieżące informacje o stanie finansowym firmy. Przykładowe tematy maili: książka przychodów i rozchodów, przesłanie sprawozdania, wykonanie polecenia (mail z 26 czerwca – wykonanie zobowiązania przesłania informacji do sprawozdania).
4.
Motywy albo przyczyny podania niezgodnej z faktami i dokumentami informacji o nieprzekazaniu zarządcy bieżących sprawozdań – nie są na razie znane. Tak samo, jak nie jest na razie znany cel, jakiemu miałoby to służyć.
Ludwika Stas
foto: Pixabay