MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  wtorek 10 września 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

mailbox 8055639 12801 lipca br. Krajowa Rada Komornicza we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości i Pocztą Polską rozpoczęła wdrażanie usługi e-doręczeń w kancelariach komorniczych

 

Usługa e-doręczeń polega na przesyłaniu pism pocztą elektroniczną przez komornika do strony postępowania egzekucyjnego. Jest to elektroniczny odpowiednik tradycyjnego listu poleconego wysyłanego za potwierdzeniem odbioru.

 

Zamiast tradycyjnej papierowej przesyłki, do adresata trafi elektroniczna wersja wiadomości, która zostanie przekazana również do Poczty Polskiej.

 

Warunkiem otrzymania przesyłki przez odbiorcę jest założenie i aktywowanie skrzynki do e-doręczeń w systemie mObywatel. Po uruchomieniu skrzynki, adresat otrzyma wiadomość automatycznie.

 

Jeżeli nie założy skrzynki, wtedy Poczta Polska skorzysta z przesyłki hybrydowej, czyli wydrukuje korespondencję i dostarczy ją klasycznym listem poleconym.

 

Pytania do Poczty Polskiej:

– Pisma od komorników zostaną wydrukowane w placówkach pocztowych czy w specjalnych działach PP?

– Czy Poczta Polska ponosić będzie odpowiedzialność za zgodność wydrukowanej i dostarczonej przesyłki z otrzymaną korespondencją od komornika?

– Czy taką samą odpowiedzialność Poczta Polska ponosić będzie za zgodność adresu do doręczeń?

 

 

Aktualizacja: 18 lipca

 

Biuro Prasowe Poczty Polskiej:

Publiczna Usługa Hybrydowa jest realizowana w specjalnych ośrodkach wydruku spełniających normę ISO 27001, w wydzielonej strefie z kontrolą dostępu. Jest to wydruk i kopertowanie automatyczne na wyspecjalizowanych maszynach.

 

Poczta Polska nie ingeruje w dokumenty przekazywane w ramach PUH. Wszystko w ramach usługi odbywa się systemowo. Zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych operator wyznaczony zapewnia zgodność treści wydrukowanego dokumentu elektronicznego z treścią dokumentu elektronicznego. Operator dołącza do przesyłki również dokument potwierdzający integralność.

 

Adres do doręczeń elektronicznych nadawany jest przez Ministra Cyfryzacji na wniosek danego podmiotu/osoby fizycznej i po jego aktywacji przez właściciela ujawniany przez Ministerstwo Cyfryzacji w bazie adresów elektronicznych. Jest to identyfikator, który jednoznacznie wskazuje, kto jest uczestnikiem korespondencji - wymóg uwierzytelnienia środkiem identyfikacji elektronicznej.

Adres do doręczeń elektronicznych odbiorcy zawsze wskazuje nadawca, operator wyznaczony automatycznie weryfikuje czy dane ADE znajduje się w BAE, niemniej jednak BAE zarządza MC.

 

 

Od redakcji

 

Na czym polega publiczna usługa hybrydowa (PUH)

W tej usłudze dokument elektroniczny zostaje wydrukowany i przesyłany listem do odbiorców, którzy nie mają skrzynki do e-Doręczeń. Odbywa się to w sposób zautomatyzowany, który zapewnia ochronę tajemnicy pocztowej na każdym etapie realizacji usługi.

 

Jak są potwierdzane dokumenty w PUH

Do zawartości przesyłki w ramach PUH operator wyznaczony dołącza potwierdzenie, że integralność i pochodzenie dokumentu wysłanego przez podmiot publiczny zostały zapewnione za pomocą środka identyfikacji elektronicznej (art. 46 ustawy o doręczeniach elektronicznych).

 

Jaka jest moc dowodowa dokumentu wydrukowanego w PUH

Przepisy zrównują mocą dowodową wydruków wykonanych przez operatora wyznaczonego i dokumentów, z których zostały wykonane (art. 47 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych). Wydruk wykonany z elektronicznego dokumentu urzędowego uzyskuje moc dowodową tego dokumentu.

Takiemu wydrukowi przysługują domniemania autentyczności oraz wiarygodności. To znaczy, że pochodzi od podmiotu, który sporządził dokument elektroniczny, a treść jest zgodna z tym dokumentem i z rzeczywistym stanem rzeczy.

 

 

 

Ludwika Stas

foto: Pixabay

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY