Bank Spółdzielczy w Mszczonowie był adresatem dwóch listów poleconych nadanych w dniach: 31 grudnia 2024r. i 3 stycznia tego roku
List nadany w grudniu zawierał między innymi wezwanie do zapłaty 10 mln zł w związku z uznaną przez bank reklamacją. Zgodnie z Kodeksem postępowania cywilnego, przed wniesieniem powództwa należy wezwać stronę do dobrowolnego spełnienia świadczenia. Niedostarczenie tej przesyłki przez Pocztę Polską ma określone znaczenie prawne.
W liście ze stycznia tego roku był wniosek o wyjaśnienie, czy rada nadzorcza faktycznie sprawuje nadzór nad działalnością banku. Zostały podane konkretne przykłady braku zainteresowania rady poczynaniami zarządu banku.
Oba listy wróciły do nadawcy z jednakowymi adnotacjami: „Zwrot. Adresat nieobecny, drzwi zamknięte”.
I właśnie adnotacje o nieobecności adresata i zamkniętych drzwiach w świetle następujących faktów wydają się co najmniej dziwne:
– List z grudnia został odnotowany w doręczeniu w dniu 3 stycznia o godzinie 8:52. Tego samego dnia o godzinie 10:57 został awizowany, a od godziny 16.56 oczekiwał na odbiór w placówce pocztowej.
Z przedstawionego zestawienia wynika, ze listonosz przyjął przesyłkę do doręczenia rano, przed 11:00 był u adresata, a następnie zostawił ją w urzędzie pocztowym jako nieodebraną.
Jak ustaliliśmy, bank 3 stycznia był czynny w godzinach 8:00 -16:00 (centrala banku przy ul. Warszawskiej 5 w Mszczonowie).
Skoro bank był czynny, to jak listonosz mógł napisać, że: „Adresat nieobecny, drzwi zamknięte”?
– Sekwencja czasowa dla listu nadanego w styczniu wygląda tak: w doręczeniu 8 stycznia od godziny 8:37, awizowany tego samego dnia o 9:22, zostawiony w urzędzie pocztowym jako nieodebrany o godz. 14:53.
Tego dnia bank był także czynny w godzinach od 8:00 do 16:00.
Pytania do Poczty Polskiej:
– Czy w opisanej sprawie możemy mieć do czynienia z poświadczeniem nieprawdy przez listonosza?
– Jeśli tak, to jaka odpowiedzialność za to grozi?
– Kto jest naczelnikiem Urzędu Pocztowego w Mszczonowie?
– Czy naczelnik odpowiada za prawidłową pracę listonoszy?
Wniosek do Poczty Polskiej
Mając na względzie następujące zapisy prawa prasowego:
– Prasa jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk.
– Dziennikarz jest obowiązany zachować szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych.
– Zadaniem dziennikarza jest służba społeczeństwu i państwu.
– Kierownicy jednostek organizacyjnych są obowiązani umożliwiać dziennikarzom nawiązanie kontaktu z pracownikami oraz swobodne zbieranie wśród nich informacji i opinii,
wnosimy o możliwość kontaktu z listonoszem celem przeprowadzenia z nim rozmowy.
Jan Wels, K. Czartoryski
foto: Pixabay