VeloBank powstał na części majątku upadłego Getin Noble Banku. Wg KRS, jedynym akcjonariuszem jest podmiot z grupy Cerberus – Promontoria Holding 418 B.V.
VeloBank oprócz działalności bankowej, prowadzi również działalność handlową poprzez platformę zakupową VeloMarket, „gdzie można znaleźć produkty dobre dla zdrowia”.
Na stronie banku jest też taka informacja: Żywność bez pestycydów, sztucznych nawozów i konserwantów pozwala dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i uniknąć groźnych chorób, co jest naprawdę bezcenne.
W ofercie VeloMarketu w kategorii „Zdrowa żywność” jest Energy Shot pomarańcza activlab – „kop energetyczny, postać leku: płyn”.
Podany jest następujący skład produktu:
„woda, aminokwasy (tauryna, l-fenyloalanina, l-tyrozyna), kofeina, witaminy (kwas l-askorbinowy, chlorowodorek pirydoksyny, amid kwasu nikotynowego, kwas foliowy, cyjanokobalamina), reg-ator kwasowości – kwas cytrynowy, maltodekstryna, aromaty, barwnik – karoteny, substancje słodzące: aspartam, aces-fam k, sukraloza, substancje konserwujące (benzoesan sodu, sorbinian potasu)”.
Pytanie do VeloBanku:
– Jak skład produktu Energy Shot pomarańcza activlab ma się do Państwa zapewnień o „zdrowej żywności, bez konserwantów, produktach dobrych dla zdrowia”?
Powyższe pytanie jest w kontekście ustaw:
– o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
– o konkurencji
Czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy:
– reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi.
Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:
– naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji.
Ochrona zbiorowych interesów konsumentów przewidziana w ustawie o konkurencji nie wyłącza ochrony wynikającej z innych ustaw, w szczególności z przepisów o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Ważne
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 określa zakres przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Rozdział IV, artykuł 9 dokładnie precyzuje, jakie są obowiązkowe informacje dotyczące oferowanej do sprzedaży żywności.
Zgodnie z tym rozporządzeniem, podmiotem działającym na rynku spożywczym odpowiedzialnym za dostarczanie informacji na temat żywności jest podmiot, który pod swoją nazwą lub firmą wprowadza do obrotu dany środek spożywczy. Podmiot ten musi zapewnić obecność i rzetelność przekazanych informacji na temat żywności. W przypadku żywności oferowanej do sprzedaży na odległość, odpowiedzialność za przekazanie obowiązkowych informacji na temat żywności przed ostatecznym dokonaniem zakupu spoczywa na właścicielu stron internetowych.
Pola Neis
M. Branicka