VeloBank powstał na części majątku upadłego Getin Noble Banku. Wg KRS, jedynym akcjonariuszem jest podmiot z grupy Cerberus – Promontoria Holding 418 B.V.
VeloBank oprócz działalności bankowej, prowadzi również działalność handlową poprzez platformę zakupową VeloMarket, „gdzie można znaleźć produkty dobre dla zdrowia”.
Na stronie banku jest też taka informacja: Żywność bez pestycydów, sztucznych nawozów i konserwantów pozwala dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i uniknąć groźnych chorób, co jest naprawdę bezcenne.
W ofercie VeloMarketu w kategorii „Zdrowa żywność” jest napój gazowany Grappa Sun o smaku ananasowym.
Podany jest następujący skład produktu:
„woda; sok jabłkowy z zagęszczonego soku jabłkowego (20%); cukier; dwutlenek węgla; kwas: kwas cytrynowy; stabilizatory: guma arabska, estry glicerolu i żywicy roślinnej; aromat; substancje konserwujące: sorbinian potasu, benzoesan sodu; substancje słodzące: sukraloza, aces-fam-K; barwniki: tartrazyna i żółcień chinolinowa – mogą mieć szkodliwy wpływ na aktywność i skupienie uwagi u dzieci”.
Pytanie do VeloBanku:
– Jak skład produktu Grappa Sun napój gazowany o smaku ananasowym ma się do Państwa zapewnień o „zdrowej żywności, bez konserwantów, produktach dobrych dla zdrowia”?
Powyższe pytanie jest w kontekście ustaw:
– o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
– o konkurencji
Czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy:
– reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi.
Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:
– naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji.
Ochrona zbiorowych interesów konsumentów przewidziana w ustawie o konkurencji nie wyłącza ochrony wynikającej z innych ustaw, w szczególności z przepisów o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Ważne
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 określa zakres przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Rozdział IV, artykuł 9 dokładnie precyzuje, jakie są obowiązkowe informacje dotyczące oferowanej do sprzedaży żywności.
Zgodnie z tym rozporządzeniem, podmiotem działającym na rynku spożywczym odpowiedzialnym za dostarczanie informacji na temat żywności jest podmiot, który pod swoją nazwą lub firmą wprowadza do obrotu dany środek spożywczy. Podmiot ten musi zapewnić obecność i rzetelność przekazanych informacji na temat żywności. W przypadku żywności oferowanej do sprzedaży na odległość, odpowiedzialność za przekazanie obowiązkowych informacji na temat żywności przed ostatecznym dokonaniem zakupu spoczywa na właścicielu stron internetowych.
Pola Neis
M. Branicka