MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  poniedziałek 20 maja 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

supermarket 949913 640Oszustwo żywnościowe to świadome i celowe zastępowanie, dodawanie, manipulowanie lub wprowadzanie w błąd w odniesieniu do żywności, składników żywności lub opakowań żywności: fałszywe lub wprowadzające w błąd oświadczenia dotyczące produktu, w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych

 

W IJHARS powstał zespół, który skoncentruje działania na zwalczaniu oszustw żywnościowych, w jego skład wejdą specjaliści z całej Polski.

 

Oszustwa obejmują takie naruszenia jak:

fałszowanie - dodawanie do żywności substancji obcych, niewłaściwych dla danego produktu;

podrabianie - naśladowanie znanych marek lub produktów w celu wprowadzenia konsumentów w błąd;

nadużycia nazewnictwa - np. używanie określenia "miód" dla produktu zawierającego syrop glukozowo-fruktozowy;

oszustwa w oznakowaniu - umieszczanie fałszywych informacji, np. dotyczących składu, daty ważności, pochodzenia.

 

Najczęstsze oszustwa żywnościowe identyfikowane w UE obejmują:

fałszowanie oliwy z oliwek - dodawanie tańszych olejów roślinnych do oliwy z oliwek lub mieszanie oliwy z różnych krajów pochodzenia;

fałszowanie mięsa - dodawanie tańszych gatunków mięsa do droższych, np. mieszanie mięsa wołowego z koniną;

fałszowanie ryb - podmienianie gatunków ryb lub sprzedawanie ryb hodowlanych jako dzikich;

fałszowanie produktów mlecznych - dodawanie wody do mleka lub mleka w proszku do świeżego mleka;

nadużycia w przypadku produktów ekologicznych: stosowanie fałszywych certyfikatów lub niewłaściwe oznakowanie produktów.

 

Celem powołania zespołu jest wyspecjalizowanie pracowników IJHARS w zakresie zapobiegania oraz eliminowania z rynku nielegalnych praktyk w łańcuchu rolno-spożywczym poprzez wyposażenie w specjalistyczną wiedzę merytoryczną i narzędzia, a tym samym podniesienie ich kompetencji i standardów działań realizowanych wobec konsumentów.

 

Do zadań zespołu będzie należało m.in. opracowywanie i realizacja szkoleń oraz warsztatów, wymiana dobrych praktyk i doświadczeń w zakresie zwalczania oszustw żywnościowych. Zespół będzie współpracować z innymi państwowymi organami kontrolnymi oraz organami ścigania, aby wykorzystać wzajemne doświadczenia również z udziałem przedstawicieli organów ścigania. Zespół będzie też analizował informacje dotyczące obszarów, branż i asortymentu produktów narażonych na potencjalne oszustwo.

 

Pracami zespołu pokierują Dorota Bocheńska, Dyrektor Biura Orzecznictwa i Legislacji oraz pani Magdalena Kierzkowska, Naczelnik Wydziału Oszustw Żywnościowych w Głównym Inspektoracie IJHARS.

W przypadku podejrzenia oszustwa żywnościowego, konsumenci mogą zgłosić stosowną informację do Inspekcji jakości Handlowej Artykułów Rolno Spożywczych.

 

Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor IJHARS: Każdy z nas jest konsumentem żywności a oszustwa z nią związane w dłuższej perspektywie powodują nie tylko stratę finansową, ale skutkują też nieprawidłowym odżywianiem, mogą też narażać na ryzyko zatruć pokarmowych i alergii. Na oszustwach cierpią zarówno konsumenci, jak i producenci żywności, którzy prowadzą uczciwą działalność.

 

 

 

Ludwika Stas

IJHARS

foto: Pixabay

 

 

 

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY