Delegatura NIK w Poznaniu skontrolowała pięć pływalni w Wielkopolsce, zarządzanych przez czterech operatorów: Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji (operator dwóch pływalni), Swarzędzkie Centrum Sportu i Rekreacji, Gnieźnieński Ośrodek Sportu i Rekreacji oraz Gminny Ośrodek Sportu w Suchym Lesie
Celem kontroli była ocena działań podejmowanych przez operatorów pływalni krytych, stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie zapewnienia powszechnego dostępu do swoich obiektów.
Operatorzy pływalni nie zapewnili klientom indywidualnym stałego dostępu do basenów (w przypadku trzech z czterech kontrolowanych jednostek), co było wynikiem niezasadnego uprzywilejowania grup zorganizowanych.
W przypadku dwóch pływalni zarządzanych przez Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji (Pływalnie Chwiałka oraz Rataje) oraz jednej zarządzanej przez Swarzędzkie Centrum Sportu i Rekreacji (Wodny Raj), grupy zorganizowane zajmowały wszystkie tory basenów sportowych zazwyczaj przez kilka godzin dziennie, a w przypadku basenów rekreacyjnych nawet przez kilkanaście godzin dziennie.
W skrajnym przypadku – na Pływalni Chwiałka – basen rekreacyjny dla klientów indywidualnych był niedostępny przez cały dzień. Mniejsze ograniczenia dostępności były na pływalni zarządzanej przez Gnieźnieński Ośrodek Sportu i Rekreacji, gdzie grupy zorganizowane zajmowały wszystkie tory basenu sportowego przez niecałą godzinę dziennie, zazwyczaj dwa razy w tygodniu.
Działania takie były niezgodne zarówno z wymogami ustawy o gospodarce komunalnej, w której określono, że celem zadań o charakterze użyteczności publicznej jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności poprzez świadczenie usług powszechnie dostępnych.
Były one również niezgodne z regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi na pływalniach, których statuty wskazywały, że udostępnianie bazy sportowej odbywać się ma na równych zasadach, bez faworyzowania jakichkolwiek podmiotów.
Tylko na jednej pływalni, zarządzanej przez Gminny Ośrodek Sportu w Suchym Lesie, nie stwierdzono przypadków jednoczesnej rezerwacji wszystkich torów basenowych przez zorganizowane grupy. Na basenie sportowym tej pływalni zajmowały one maksymalnie cztery tory, a co za tym idzie co najmniej dwa tory basenowe pozostawały do dyspozycji klientów indywidualnych.
Zniknęły problemy z dostępnością pływalni dla klientów indywidualnych korzystających z pływalni w Swarzędzu. To efekt wdrożonych działań po kontroli NIK. Klienci odwiedzający pływalnię Wodny Raj mogą już korzystać z basenu przez cały czas otwarcia.
Operator pływalni w Swarzędzu, realizując zalecenia NIK, dokonał zmiany grafików rezerwacji torów, umożliwiając tym samym indywidualnym klientom stały dostęp do co najmniej jednego toru basenowego.
LS
NIK
foto: Pola Neis