MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  środa 12 listopada 2025r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

aaaaaaczasPrezes UOKiK wydał 12 decyzji w sprawie zatorów płatniczych, w których nałożył ponad 3,2 mln zł kar

 

We wrześniu 2025 r. Prezes UOKiK wszczął kolejne postępowania wobec przedsiębiorców, którzy opóźniają się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych wobec swoich kontrahentów. Działania dotyczą następujących przedsiębiorców: Cedo, Erontrans, Kalmar Poland, Nokia Solutions and Networks, Wielton, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, Ozas-Esab, Remak-Energomontaż, Vesuvius Poland i Samasz.

 

Do zatorów płatniczych dochodzi, gdy w okresie trzech kolejnych miesięcy suma wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez dany podmiot wynosi co najmniej 2 mln zł.

Postępowania są wszczynane wyłącznie z urzędu na podstawie analiz przeprowadzonych przez UOKiK. Źródłem informacji o zatorach płatniczych mogą być także zawiadomienia od podmiotów, które podejrzewają, że padły ich ofiarą.

 

Prezes UOKiK wydał również kolejne decyzje nakładające kary pieniężne na podmioty tworzące zatory płatnicze. Ukarane spółki to: Padma, Bridgestone Poznań, Przedsiębiorstwo Budowlane Granit, Track Tec Koltram, Mahle Behr Ostrów Wielkopolski, Insell, Eurogate Logistics, Suder & Suder, Kampol Fruit, DOZ SA Direct, GKN Driveline Polska, ArcelorMittal Warszawa.

Łączne kary nałożone na tych przedsiębiorców to ponad 3,2 mln zł.

 

Od początku roku Prezes UOKiK wydał 29 decyzji, z czego 25 razy nałożył kary w łącznej kwocie ponad 6,5 mln zł. Większość spółek nie kwestionowała ustaleń urzędu i zdecydowała się zapłacić sankcje finansowe, dzięki czemu zostały one obniżone o 20 proc. Dotychczas tylko trzej przedsiębiorcy zwrócili się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kara jest obliczana przy uwzględnieniu okoliczności łagodzących i obciążających. Pod uwagę brane są nie tylko wartość przeterminowanych płatności i długość opóźnień, które wyznaczają maksymalną wysokość kary obliczaną na podstawie ustawowego wzoru.

 

Badane i oceniane są także waga naruszeń, działania podjęte w celu zminimalizowania ryzyka opóźnień w płatnościach, ograniczenie ich skali i zaprzestanie dalszych naruszeń. Ponadto na obniżenie kary wpływ ma aktywna współpraca przedsiębiorcy z urzędem w toku postępowania.

 

Prezes UOKiK wystąpił również do 28 przedsiębiorców bez wszczynania postępowań. To działania, które wpisują się w szeroko pojętą prewencję. Kształtują świadomość i kulturę płatniczą przedsiębiorców, dyscyplinując do zmiany praktyk. Przedsiębiorcy są informowani o zauważonych nieprawidłowościach i możliwych konsekwencjach dalszego stosowania takich praktyk.

Od początku roku Prezes UOKiK wysłał blisko 160 wystąpień miękkich do przedsiębiorców.

 

 

 

LS

UOKiK

foto: Pixabay

 

 

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY