MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  piątek  11 października 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

right 4926156 1280Pani Agnieszka była poręczycielem rzeczowym (z nieruchomości) kredytu zaciągniętego przez jej byłego męża. Kredyt nie został spłacony, dlatego Getin Noble Bank wystawił bankowy tytuł egzekucyjny (BTE) i oddał sprawę do komornika

 

W konsekwencji bank przejął nieruchomość. W 2020r. strony ustaliły, że możliwy jest odkup nieruchomości. W dalszej korespondencji ustalono, że bank przyśle swojego rzeczoznawcę celem wyceny domu.

 

VeloBank, który powstał „na części” upadłego Getin Noble Banku, podtrzymał wolę sprzedaży nieruchomości.

 

Rzeczoznawca z banku pojawił się dopiero w tym roku. Rzekomo wycenił nieruchomość na 495.000 zł. Rzekomo, bo bank utajnił wycenę. Czytelniczka zleciła swoją wycenę. Biegły wycenił nieruchomość na 383.000 zł.

W przypadku rozbieżnych wycen, powstał więc problem ceny rynkowej nieruchomości.

 

22 maja br. VeloBank wysłał do pani Agnieszki pismo ze wskazaniem spodziewanej minimalnej ceny nieruchomości. Warunkiem było jednak wcześniejsze opuszczenie domu przez czytelniczkę (na czas negocjacji, czytelniczka powinna wyprowadzić się z domu).

Wszelkie próby czytelniczki oraz redakcji wyjaśnienia z bankiem, co to jest cena rynkowa - zakończyły się kompromitacją bankowców. W końcu bank zrezygnował z odpowiedzi na pytanie: – Dlaczego operat szacunkowy wykonany na zlecenie czytelniczki, a określający wartość rynkową nieruchomości nie wypełnia art. 151.1 Ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie wartości nieruchomości: „Kwota, jaką w dniu wyceny można uzyskać za nieruchomość w transakcji sprzedaży”?

 

 

Więcej na ten temat:

 

„Przewidziała, że nie otrzyma wyceny”. Ciąg dalszy artykułu: Czytelniczka czuje się zwodzona przez VeloBank

 

 

"Czytelniczka czuje się zwodzona przez VeloBank"

 

 

„W trosce o dobro postępowania oraz czytelniczki”. Powracamy do sprawy z udziałem VeloBanku

 

 

W sprawie pojawiła się nowa okoliczność. Czytelniczka powiadomiła nas, że budynek nie ma pozwolenia na użytkowanie zgodnie z prawem budowlanym.

Sprawa przypadkowa wydała się, gdyż bank finansujący odkup nieruchomości poprosił o pozwolenie na użytkowanie.

 

Postaramy się to sprawdzić. Wyjaśnimy także, czy nadzór budowlany nakładał kary na bank z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego.

 

 

Pytania do banku:

- Czy budynek mieszkalny ma pozwolenie na użytkowanie?

- Jeśli tak, to od kiedy?

- Jeśli nie, to dlaczego, i czy bank był pouczony lub ukarany przez nadzór budowlany?

 

 

Aktualizacja: 7 września

 

Do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytania zadane w trybie prawa prasowego, dlatego zadaliśmy je powtórnie.

 

Kilka cytatów z Kodeksu etyki VeloBanku:

- chcemy budować wysokie standardy etyczne i zawodowe

- postępujemy zgodnie z przepisami prawa

- działamy odpowiedzialnie i etycznie

- budujemy wiarygodność banku

- istotne są dla nas rzetelność oraz zaufanie

- otwarcie się komunikujemy

- postępujemy etycznie

- troszczymy się o klienta

- budowanie wiarygodności banku poprzez stosowanie postaw, tj. profesjonalizm, uczciwość, sumienność i najlepsza wiedza

cdn.

 

 

Aktualizacja: 9 września

 

Biuro Prasowe VeloBanku:

Szanowny Panie Redaktorze,

zgodnie z informacją przekazaną wcześniej, nie będziemy udzielać dalszych informacji na temat przedmiotowej sprawy i nieruchomości.

cdn.

 

 

 

Prawo budowlane

Art. 54.

1. Do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę albo zgłoszenie budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1–2, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Przepis art. 30 ust. 6a stosuje się.

2. Organ nadzoru budowlanego może z urzędu przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 1, oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia użytkowania obiektu, o którym mowa w ust. 1.

 

Art. 59i.

1. W przypadku stwierdzenia użytkowania obiektu budowlanego lub jego części z naruszeniem przepisów art. 54 i art. 55 organ nadzoru budowlanego poucza inwestora lub właściciela, że obiekt budowlany nie może być użytkowany bez uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie lub dokonania skutecznego zawiadomienia o zakończeniu budowy.

2. Organ nadzoru budowlanego potwierdza pouczenie wpisem w protokole kontroli, a w przypadku nieobecności inwestora lub właściciela doręcza pouczenie na piśmie.

3. Organ nadzoru budowlanego po upływie 60 dni od dnia doręczenia pouczenia sprawdza, czy obiekt budowlany lub jego część jest nadal użytkowany z naruszeniem art. 54 i art. 55.

4. W przypadku niezaprzestania użytkowania, o którym mowa w ust. 1, organ nadzoru budowlanego, w drodze postanowienia, wymierza karę z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego. Do kary stosuje się odpowiednio przepisy art. 59f, z tym że stawka opłaty podlega dziesięciokrotnemu podwyższeniu.

5. Po upływie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia, o którym mowa w ust. 4, organ nadzoru budowlanego sprawdza, czy obiekt budowlany lub jego część jest nadal użytkowany z naruszeniem przepisów art. 54 i art. 55.

6. Jeżeli organ nadzoru budowlanego stwierdzi dalsze użytkowanie obiektu budowlanego lub jego części z naruszeniem przepisów art. 54 i art. 55, pomimo wydania postanowienia, o którym mowa w ust. 4, ponownie wymierza karę z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego w drodze postanowienia. Do kary stosuje się odpowiednio przepisy art. 59f, z tym że stawka opłaty podlega pięciokrotnemu podwyższeniu.

7. Postanowienie, o którym mowa w ust. 6, może być wydawane wielokrotnie, jednak kolejne postanowienie nie może być wydane wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia wydania poprzedniego postanowienia.

8. Na postanowienia, o których mowa w ust. 4 i 6, przysługuje zażalenie.

9. Wpływy z kar, o których mowa w ust. 4 i 6, stanowią dochód budżetu państwa.

10. Do kar, o których mowa w ust. 4 i 6, stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organu podatkowego, z wyjątkiem określonych w ust. 4 i 6, przysługują wojewodzie.

11. Do kar, o których mowa w ust. 4 i 6, stosuje się przepisy art. 59g ust. 3, 4 i 6.

 

 

 

Jan Wels

M. Branicka

foto: Pixabay

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY