Komisja Nadzoru Finansowego 27 września tego roku wydała decyzję nakładającą na Alior Bank SA z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 300.000 zł
Kara jest za nieprawidłowe przeprowadzanie analizy wymagań i potrzeb klientów, będącej elementem procesu określania tych wymagań i potrzeb, w procesie oferowania umów ubezpieczenia na podstawie:
1) „Ogólnych warunków ubezpieczenia na wypadek zgonu, całkowitej niezdolności do pracy lub trwałego inwalidztwa osób fizycznych zawierających z Alior Bank SA umowę kredytu – wariant HIP5”, przyjętych Uchwałą Zarządu Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa SA nr 09/04/18 z 17.04.2018 roku,
2) „Ogólnych warunków indywidualnego ubezpieczenia na życie dla kredytobiorców kredytów hipotecznych udzielanych przez Alior Bank SA /kod warunków: KAIZ50/”, przyjętych uchwałą nr UZ/102/2020 Zarządu Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń na Życie SA z 5 maja 2020 roku ze zm.,
3) „Ogólnych warunków ubezpieczenia budynków lub lokali dla kredytobiorców kredytów hipotecznych udzielanych przez Alior Bank SA”, przyjętych uchwałą nr UZ/59/2018 Zarządu Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń SA z 6 marca 2018 roku, ze zm.,
4) „Ogólnych warunków indywidualnego ubezpieczenia na życie dla kredytobiorców kredytów gotówkowych udzielanych przez Alior Bank SA (kod warunków: KAIJ40)”, przyjętych uchwałą nr UZ/145/2018 Zarządu Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń na Życie SA z 16 lipca 2018 roku, ze zm.
– w okresie od 1 października 2018 roku do 26 października 2021 roku, co stanowiło naruszenie art. 8 ust. 1 ustawy o dystrybucji.
Komisja wydała decyzję w wyniku zawartego z bankiem układu w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji. Bank spełnił przesłanki, które były warunkiem zawarcia układu tj. usunął stan niezgodności z prawem poprzez przyjęcie prawidłowych zasad analizy wymagań i potrzeb klientów, zgodnie z wymogami określonymi w ustawie o dystrybucji oraz ujawnił komisji wszelkie istotne okoliczności dotyczące naruszenia objętego postępowaniem.
Za sprawą układu Komisja obniżyła karę o 50%.
Decyzja zawierająca ustalenia układu określone w postanowieniu jest ostateczna i prawomocna.
Oznacza to, że bankowi nie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy ani skarga na tę decyzję do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
LS
KNF
foto: Pixabay
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...