MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  czwartek 28 marca 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

ARCHIWUM PRZEGLĄDU

glowka podatki gry ue

Efektywna ustawa hazardowa pozwoli zwiększyć wpływy do budżetu państwa.


Wpływy z tytułu podatku od operatorów online stanowią w większości krajów europejskich znaczny zastrzyk gotówki dla budżetu państwa. W Polsce od lat są one dużo niższe niż w innych, nawet znacznie mniejszych krajach Unii Europejskiej. Propozycja nowelizacji ustawy hazardowej zakłada zmiany, które jeszcze wyraźniej pogłębią tę różnicę.

1 

Na rynku obowiązują dwa systemy naliczania podatku od produktów hazardu online. Jest to system oparty na GGR (Gross Gaming Revenue), obliczany na podstawie sumy wpłaconych przez uczestników gier środków, pomniejszonych o wypłaty wygranych, oraz system oparty na stałym podatku od obrotu, który obowiązuje obecnie w Polsce. Stawka tego podatku
w naszym kraju to 12% i jest to jedna z najwyższych stawek w Unii Europejskiej. Jednocześnie wpływy z tytułu podatków od operatorów online w Polsce są dużo niższe niż
w pozostałych krajach Unii- w 2013 roku wyniosły one jedynie 21,2 mln złotych.

2

 

Biorąc pod uwagę wysokie stawki podatkowe obowiązujące w naszym kraju–wspomniane już 12% podatku od zakładów wzajemnych oraz dodatkowe 10% podatku od wygranych - należy zauważyć, że kwota ta jest bardzo niska dla kraju z ponad 38 milionową populacją. Według szacunków międzynarodowej firmy doradczej Deloitte zmiana podstawy opodatkowania pozwoliłaby w perspektywie czterech lat zwiększyć wpływy do budżetu państwa od 800 mln do 4,9 mld zł.

 3

 

Wpływy do budżetu w innych krajach


W Danii, kraju z niespełna 6 milionami mieszkańców, w 2015 r. pobrany podatek
od operatorów online wyniósł ponad 389mln PLN. Od 2012 r. w Danii obowiązuje system licencyjny oraz podatek oparty na GGR na poziomie 20% na wszystkie produkty hazardu online. Dzięki temu rozwiązaniu w bardzo krótkim czasie udało się zmniejszyć rynek offshore(rynek podmiotów nielicencjonowanych) o blisko 80%. Dziś szara strefa w Danii szacowana jest na poziomie 5-10%.

 4

 

Kolejnym krajem, który bardzo dobrze poradził sobie z opodatkowaniem produktów hazardowych online jest Wielka Brytania. Podatek został tam ustalony na poziomie 15% na wszystkie produkty. Zmiany w modelu brytyjskim zostały wprowadzone 1 listopada 2014 roku poprzez dostosowanie się do najlepszych praktyk w Europie i przyjęcie kluczowych elementów modelu duńskiego.Sukces legislacyjny Brytyjczyków pozwolił im na wygenerowanie olbrzymich wpływów do budżetu państwa na poziomie 2,76 mld PLN od gier i zakładów online.

5 

 

We Włoszech, jednym z największych rynków hazardu na świecie, gdzie gry losowe oraz zakłady wzajemne stanowią aż 70% rynku, uregulowano rynek w 2006 roku i umożliwiono zagranicznym operatorom otrzymanie licencji. Od tego czasu udało się praktycznie zlikwidować szarą strefę, która obecnie obejmuje około 10% rynku. Dodatkowo, 1 stycznia 2016, w celu jeszcze skuteczniejszej walki z operatorami działającymi w szarej strefie, weszły w życie nowe regulacje na mocy których wprowadzono podatek GGR od zakładów online,który ustalony został na poziomie 22%.Już w pierwszym kwartale 2016 roku pozwoliło to na wzrost wpływów z tytułu podatków od zakładów online o ponad 40% w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 roku. W 2015 r. wpływy do budżetu z tytułu podatków generowanych przez operatorów online wyniosły 890 mln PLN.

6 

 

Zmiany w prawie hazardowym w Republice Czeskiej, które obowiązywać będą od 1 stycznia 2017 roku, zakładają wprowadzenie dwóch stawek podatkowych GGR: 23% dla zakładów sportowych online i gier karcianych oraz 35% dla gier online. Nowe prawo dopuszcza oferowanie wszystkich produktów hazardu online przez prywatnych operatorów, którzy posiadają licencję.

7 

 

Zmiany w prawie hazardowym planuje wprowadzić również Holandia. W Królestwie Niderlandów wprowadzenie nowych przepisów planowane jest przed końcem 2017 r. Zgodnie z projektem nowego prawa hazardowego, który został przyjęty przez izbę niższą tamtejszego parlamentu w lipcu bieżącego roku, wprowadzonama zostać jednolita stawka podatkowa dla wszystkich produktów hazardu online, która w pierwszym okresie ma wynosić 29%, a po trzech latach ma zostać obniżona do 25%. Zmiany te mają spowodować, że 80% rynku gier hazardowych zagospodarowane będzie przez licencjonowanych operatorów i przyczynić się do zwiększenia rocznych wpływów do budżetu o 25 mln EUR (108,5 mln PLN), które mają być przeznaczone głównie na wsparcie holenderskiego sportu.

8 

 

Przykłady wielu europejskich państw dowodzą, że najwyższe wpływy z podatków do budżetu państwa osiągane są przy zastosowaniu jednolitego podatku od przychodu od wszystkich produktów online tzw. GGR. Taki system opodatkowania przynosi największe korzyści finansowe zarówno dla budżetu państwa, jak i użytkowników, którzy w innym przypadku ponoszą ciężar podatku obrotowego bez względu na uzyskany wynik zakładu.
Wdrożenie odpowiednich mechanizmów regulacyjnych w Polsce w krótkim okresie doprowadziłoby do spadku liczby operatorów nieposiadających polskiej licencji, a tym samym przyczyniłoby się do znacznego zwiększenia wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków generowanych przez operatorów online.

 

 

 

European Gaming and Betting Association

European Gaming and Betting Association (Eastern Europe)

50 rue Gray- 1040 Brussels - Belgium

Tel: 0032/2/554.08.90 Fax:0032/2/554.08.95

Email: egba-easterneurope@egba.eu

Website : www.egba-easterneurope.eu

ARCHIWUM PRZEGLĄDU

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY