MISZMASZ TWOJA GAZETA

PORTAL DLA DŁUŻNIKÓW, WIERZYCIELI, KOMORNIKÓW, SĘDZIÓW I PRAWNIKÓW
Dziś jest:  czwartek 28 marca 2024r.

PRZEGLĄD PRASY

  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar
  • Miszmasz - Czarny Piar

wezwanie do zmiany regulaminuMasz sklep internetowy - ta informacja jest dla ciebie.

Dostałeś wezwanie w sprawie swojego regulaminu? To nie od Federacji Konsumentów. Czy na pewno chodzi tu o ochronę konsumenta?

Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Praw Konsumentów wzywa przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe do zmiany regulaminów. Wezwania otrzymują także te sklepy, które skorzystały z pomocy Fundacji Federacji Konsumentów przy zmianie regulaminu.

A oto pełna treść wezwania:

.......................................................................................................................................

Szanowni Państwo!

Zawiadamiamy, że w Waszym regulaminie (ogólnych warunkach sprzedaży strony internetowej) znajdują się postanowienia, które naruszają interes konsumentów oraz obowiązujące normy prawne uchwalone a wchodzące w życie w dniu 25.12.2014 roku, a także nie posiadacie obowiązkowych informacji wymaganych m.in. ustawami konsumenckimi.

Wzywamy aby w terminie do 7 dni od dnia otrzymania niniejszej wiadomości zmieniliście swój regulamin, gdyż jeżeli ww. terminie nadal będziecie naruszali interes konsumenta lub obowiązujące przepisy prawne złożymy pozwy do Sądu Okręgowego w Warszawie (zgodnie z art. 479 z indeksem 38 i n. kodeksu postępowania cywilnego) Wydziału XVII Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sądu, a to wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, zwłaszcza finansowymi (nawet parę tysięcy złotych) oraz anty reklamą, gdyż Sąd w Wyroku nakazuje publikację treści regulaminu (oczywiście na koszt pozwanego przedsiębiorcy) w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

NOTA PRAWNA:

Regulamin jest wymagany:

Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;

Ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;

Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego;

Ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;

Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych;

Ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (zgodnie z art. 2 pkt. 1 tej ustawy za przedsiębiorcę można uznać nawet osoby, które prowadzą sprzedaż niezorganizowaną np. nie posiadam zarejestrowanej działalności, a dokonuje sprzedaży), a także kodeksem cywilnym oraz szeregiem innych aktów prawnych, w tym i ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która zawiera również przepisy karne.

Rekomendowane (certyfikowane) przez Stowarzyszenie podmioty piszące poprawne regulaminy: (…)

W tym miejscu Stowarzyszenie wskazuje przedsiębiorców, którzy za odpowiednią opłatą regulamin poprawią.

..............................................................................................................................................................

Co na to Federacja Konsumentów?

Po pierwsze, nie mamy nic wspólnego z takimi działaniami. Nie straszymy na oślep wszystkich przedsiębiorców, że mają złe regulaminy. Jeżeli w ramach naszej pracy poradniczej rzeczywiście stwierdzamy stosowanie zakazanych klauzul, nieuczciwych praktyk rynkowych lub praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, wskazujemy to przedsiębiorcy w indywidualnej interwencji.

Ponadto Federacja Konsumentów jest organizacją, która faktycznie zajmuje się konsumentem, prowadząc bieżące, nieodpłatne poradnictwo. W 2014 roku ilość porad, interwencji i sporządzonych pozwów wyniosła ponad 100 tysięcy.

Federacja Konsumentów wystrzega się natomiast praktyki polegającej na żerowaniu i zarabianiu na przedsiębiorcach, którzy – często bez własnej winy – w swoich regulaminach posiadają niedozwolone postanowienia. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że obowiązujące przepisy nie zawsze są jasne i ich interpretacja trudna. Zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.

Co przedsiębiorca powinien zrobić, gdy dostanie podobne wezwanie?

1. Na pewno sprawdzić regulamin i inne treści na swojej stronie internetowej. Te powinny być dostosowane do nowych przepisów: ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827).

2. Jeżeli przedsiębiorca posiada własną obsługę prawną, powinien zlecić jej analizę stosowanych postanowień.

3. Nie należy bezwzględnie bać się podobnych wezwań – to prawda, że takie stowarzyszenie może mieć rację, ale też istnieją mechanizmy obrony przed takimi zachowaniami, które trudno nazwać dobrym obyczajem rynkowym.

4. Jeżeli przedsiębiorca nie potrafi zmienić regulaminu, ma wątpliwości (a o błąd jest niestety łatwo), nie posiada własnej obsługi prawnej, warto zwrócić się do eksperta. Wskazywane przez Stowarzyszenie podmioty być może potrafią napisać dobrze regulamin. Jednak sposób „namawiania” do skorzystania z usług tych podmiotów budzi nasze zastrzeżenia, a z pewnością nie wzbudza zaufania. Stowarzyszenie właściwie mówi: skorzystaj z tych firm, bo jak nie to my Ciebie pozwiemy.

5. Fundacja Federacji Konsumentów świadczy odpłatną pomoc na rzecz przedsiębiorców. Także w zakresie podobnych wezwań. Pomagamy poprawiać i pisać regulaminy sklepów internetowych, promocji, konkursów. Nasi eksperci to prawnicy, którzy na co dzień zajmują się prawem konsumenckim i oceną regulaminów. Jeżeli będą mieli Państwo potrzebę skontaktowania się z nami w sprawie usług, prosimy o zgłoszenia na adres szkolenia@federacja-konsumentow.org.pl.

Uważamy, że rynek handlu konsumenckiego to wspólna sprawa. Ważna jest ochrona konsumentów, ale rzetelnie działający przedsiębiorcy nie powinni być karani za niejasność prawa. Zwłaszcza przez organizacje, które mają w nazwie konsumenta.

 

LS

źródło: federacja-konsumentow.org.pl

 

miszmasz-menu-module

NA SKRÓTY