Wczoraj prezydent podpisał ustawę z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Ustawa wprowadza możliwość uiszczania grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego, w formie bezgotówkowej, przy użyciu karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego
Istotę wprowadzonej zmiany stanowi nowelizacja art. 98 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, polegająca na dodaniu trzech nowych jednostek redakcyjnych oznaczonych jako § 3a–3c.
Przyjęta w ustawie nowa forma zapłaty mandatu karnego funkcjonować ma obok dotychczasowych form jego uiszczania, czyli:
1) bezpośrednio funkcjonariuszowi w formie gotówkowej w walucie polskiej, co dotyczy jedynie osób czasowo przebywających na terytorium Polski albo osób niemających stałego miejsca zamieszkania lub pobytu;
2) przelewem na wskazany rachunek bankowy, w przypadku mandatu kredytowanego nakładanego na osoby posiadające miejsce stałego zamieszkania lub pobytu na terytorium Polski lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Płatności kartą mogą być przydatne szczególnie w przypadku cudzoziemców nie dysponujących gotówką w walucie polskiej. Możliwość uiszczenia grzywny w sposób bezgotówkowy uprości proces egzekwowania kwot grzywien dochodzonych od tych osób. W przekonaniu projektodawcy, uiszczanie grzywien w formie bezgotówkowej przyczyni się także do wyższej ściągalności mandatów, które do tej pory miały formę mandatów kredytowanych.
Będzie to rozwiązanie dobrowolne, z którego ukarany będzie mógł skorzystać w przypadku, gdy funkcjonariusz nakładający karę będzie dysponował urządzeniem do autoryzacji rozliczeń bezgotówkowych. Koszty związane z autoryzacją transakcji oraz przekazem środków na właściwy rachunek bankowy będzie ponosił ukarany, natomiast funkcjonariusz nakładający grzywnę będzie miał obowiązek poinformować ukaranego o możliwości uiszczenia grzywny w formie bezgotówkowej, o ile oczywiście będzie ona istniała. Proces zaopatrywania w urządzenia do autoryzacji rozliczeń będzie bowiem następował etapowo.
Zmiany wprowadzone ustawą powodują konieczność dostosowania do ich treści przepisów rozporządzeń wydanych na podstawie art. 96 § 3 oraz art. 100 § 14 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, w związku z czym ustawa zawiera 30-dniowe vacatio legis.
LS
KP
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...